Ögonkoll och sjuka hönor.

Var iväg med pojkarna till ögonkontroll igår och allt gick bra inga synfel eller så men hon tyckte ändå pojkarna avek mycket från det "normala" då de var svåra att få kontakt med och Troy fick hon inget svarsleende av eller något. Men ögonen är inte förklaringen till varför de är som de är. Neurolog ska vi träffa nu den 17 juli hoppas att man kanske får fler svar. Vet dock att sådant här tar tid.
 
Påväg hem från ögonläkaren passde jag på att hämta upp ett par fina höns av rasen dvärg kochin. Mötte upp med säljaren utanför bensin mack och kunde endast se dem genom ett par hål i kartongen. Såg jätte fina ut.
När jag kom hem och började plocka upp dem kände jag att en ena hönan hade gigantisk kräva stenhård stor som en grapefruit. Jag misstänkte direkt att den höna fått stopp i krävan och när de är så stora så är det svårt att få bukt på försökte även igår att massera och mjuka upp det utan resultat. Det känns som att massera en sådandär ballong full med mjöl som man kan forma. Det luktade ruttet ägg av raparna hönan fick upp stackarn.
 
När jag tog upp andra hönan som även såg jätte fin ut tills jag kollade på fötterna Kalkben.....Jaha  visst går det att behandla men det är otroligt smittsamt och svårbehandlat. Här har jag betalt 200kr/hönan och då vill jag ha friska höns.
 
Kontaktade säljaren som sa att jag kunde komma ner med dem idag och byta eller få pengar tillbaka så hon vill iaf göra rätt för sig dock blir det ju långt att åka igen då det var en bit dit. Hon hade dåligt samvete då hon inte märkt detta när hon stoppade dem i lådan.
 
Antar att jag har skyldigheten att kolla igenom djur när jag köper men samtidigt vill man ju inte stå vid en mack och plocka upp höns och greja med och man litar ju ändå på att man får friska höns.
 
 
Men men får bli en tur i eftermiddag så får vi se skulle ev byta dem mot friska eller så får jag pengar tillbaka.
 
 Ej min bild eller höna men så här ser kalkben ut. bilden visar dock ett svårare fall. Otroligt smärtsamt för djuren och de blir ofta halta till följd av detta och måste avlivas om man inte gör något åt det.
 
Fast stopp i krävan är allvarligare då det ofta leder till döden om man inte klarar av att få masserat ut stoppet och ju större krävan är ju svårare :( denna höna hade gigantisk :(

Kommentarer
Postat av: Monica

Hej vännen.Skönt att synen är som den ska,men då får ni gå vidare nu o vänta på neurologen..
Trist med hönorna,sånt måste ju säljaren själva kolla upp..Kramar Monica

2012-07-04 @ 08:23:36
URL: http://ploppvioa.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0